E-Posta: Şifre:
Elmaslar İçinde
04.01.2011
Facebook Google+

Geyikbayırı’nda bahçede oturan, “Mammut” marka giysilerle donanmış iki tırmanıcı gördüğümde önce pek heyecanlanmamış ama gerçeği öğrenince dumur olmuştum. Karavanla Dünya turuna çıkan bu ikili, Adana, Aladağlar, İran, Nepal… vs yerleri dolaşacak ve sadece tırmanacaklardı. Önceleri pek algılayamamışsam da sonraları heyecanla sohbeti dinlemeye çalışmıştım. Geyikbayırı’nda iki hafta boyunca süper eğlendiğimiz bu tiplerle birlikte Adana’ya dönme fırsatı yakaladım. Ağır ama çok zevkli bir yolculukla kebap dünyası Adana’ya sonunda gelebilmiştik. Şehirde geçirdiğimiz dinlenme gününün ardından Anavarza’ya doğru yola koyulduk. Bir gece eşlik ettikten sonra Cesco ve Giovannino’yu bırakıp Adana’ya döndüm. Onlar ‘büyülü bahçe’ Anavarza’da tırmanırken ben şehirde toparlanmaya çalışıyordum.

Geyikbayırı’nda kırdığım kalplerden dolayı kafamda uçuşan soru işaretlerini dindirmek ve dumanlanan kafamı dağıtmak için Aladağlar’da biraz yürümek istiyordum. Cesco ve Giovannino’nun da gideceğini bildiğimden onlara birlikte gitmemizin mümkün olup olmadığını sordum. “Tamam!” yanıtını alınca kulüpten toparladığım malzemeleri çantaya doldurdum. Ömer, ceket ve salopeti göndereceğini söyleyince her şeyi tamamlamış oldum. Ama ne yazık ki kargo şirketinin azizliğine uğradım; ceket ve salopetin teslimi için akşamı beklememiz gerekecekti. Ama elemanlar, “biz gidelim. Gerisini düşünme, hallederiz!” deyince yola koyulduk. Yol boyu dinlediğimiz Mercan Dede içimi huzurla doldurdu. Planım Lahitkaya klasiği denemek ve kendi başıma vadi boyunca yürümekti. Bu yüzden yanıma sadece acil ihtiyaç için emniyet kemeri ve ince bir ip almıştım.

Geceyi Sarı Memetler’de karavanın içinde geçirdik. Sabah ağır ağır ilerleyerek Güvercinlik kamp yerine vardık.

Ertesi sabah Giovannino ve Cesco Trango’nun kuzey yüzünde yeni rota açma çabasıyla işe başladılar. Havanın berbat oluşu, rotanın zorluğu ve soğuk onların ağır ilerlemesine sebep oluyordu. Üçüncü günün ardından 45 metreyi tamamladılar ve ileri devam edemeyeceklerine inandılar.

Cesco’nun dikkatini çeken Süner Tepe Batı Duvarı düşen motivasyonu bir anda toparladı. Kampı Akşam Pınarı’nın biraz üstüne indirdik. Bu arada Gio hemen planı yaptı. Kendisi karavana gidip eksik eşyaları tamamlayacak, ben ve Cesco ise rotayı açacaktık. Benim tepkim: “Ne? Ben ve Cesco rotayı mı açacağız?” oldu. Çünkü ben sadece yürümeye gelmiştim. Kişisel hiçbir tırmanış malzemesine sahip değildim (Ayakkabı, toz, ATC vs…).

Mümin Karabaş, Elmaslar İçinde.
Foto: Francesco Pellanda arşivinden

Francesco Pellanda, Elmaslar İçinde

Giovannino sürekli olarak “rahat Müminno, panik yapma” diyerek eğleniyordu. Öğle civarı biz tırmanışa Gio ise nakliyata başladı.

Üzerime aldığım emanet malzemelerle (ayakkabı dahil) Cesco’yla tırmanmaya başladık. Uzun bir yürüyüşten sonra duvarın dibine gelebildik. Bacayı tırmanmak yerine sağdan yürüyerek gitmeyi tercih ettik ve rotanın ikinci ip boyuna ulaşmış olduk. Malzemeleri kuşandık ve Cesco’dan müsaade isteyerek ilk ip boyunu tırmanmaya başladım. Yürümekten yanan ayak kaslarımı dihedral yapıda kullanmaya devam edince bacaklarımdan dumanların yükselmesini engelleyemedim. Soluksuz ikinci ip boyuna da devam ettim. Girişe attığım bolt dışında bütün ip boyu çok güzel yaylı takoz yerlerine sahipti. Bu da beni inanılmaz heyecanlandırdı. Çünkü amacımız minimum seviyede bolt kullanmaktı. Sadece istasyonlarda ve emniyet almanın müsait olmadığı yüzeylerde bolt kullanacaktık.

Cesco yeter artık diyen gözlerle bakınca makineyi ona devrettim. Boltlar bittiği için bu ip boyunu yarıya kadar tırmanabildi ve ardından aşağı inmek zorunda kaldık. Ertesi sabah tekrar toparlanıp tırmanışa kaldığımız yerden devam ettik. Gio ishal olduğundan Cesco’nun bugünkü mesai arkadaşı yine ben oldum. Önceki gün aşağıya inerken statik ipi tırmandığımız bütün hat üzerinde bırakmıştık. Metrelerce yüzeyi cumarlamak bende cumara ve statik ipe karşı bir nefret uyandırdı. Bu çok berbat ve yorucu bir işti.Bir daha yapmayacağıma dair and içtim.

Elmaslar İçinde
Foto: Francesco Pellanda arşivinden

Francesco Pellanda, Mümin Karabaş, Giovanni Quirici

Cesco yarım bıraktığı ip boyuna devam etti. Rota buraya kadar süper gelmişti ama önümüze çıkan pürüzsüz yüzey bir anda her şeyi altüst etti. Sonraki ip boyu ise tam bir komediydi. Cesco’ya “yorulduysan ben devam edebilirim.” teklifini sundum ama o kabul etmeyip devam etti. Biraz ilerledikten sonra ise yorgun olduğunu söyleyip görevi bana teslim etti… Ben gençliğimin vermiş olduğu enerjiye güveniyordum ama altı ip boyunu serbest geçme çabalarım benden çok şey alıp götürdü. Yorgunluk perdesiyle ilerlemeye devam ettim. Ama bedelini bütün ekipmanla altı metrelik güzel bir düşüş yaparak ödedim:) Pozitif kayada, önce koşarak, sonra ipin ayağıma dolanmasıyla patates çuvalı gibi düştüm ve ters döndüm. Bereket ne malzemelere, ne de bana birşey olmadı. Toparlanıp istasyona ulaştım. Bugün için bu kadar yeterli olduğuna inanarak inişe geçtik. Gün sonuna doğru ilk gün tırmanmamış olduğumuz bacayı Cesco tırmanarak rotanın ilk ip boyunu vatana hizmet için açmış oldu.

Ertesi gün elemanlar için dinlenme günü benim ise dönüş günüydü. Yarışma rotalarını hazırlamam gerektiği için dönüş hazırlıklarını başlattım. Giovannino kendine gelmişti. Yine Cesco’yla toparlanıp karavana yürüdük. Cesco’nun beni yola bırakmasıyla faaliyet benim için sona ermişti. Daha sonra maillerle faaliyetin geri kalanını öğrendim. Bütün ip boylarını serbest tırmandıktan sonra rotaya son bir ip boyu daha ekleyerek rotayı zirveye bağlamışlar. Ayrıca Parmakkaya’nın kuzey duvarını da tırmanıp Kapadokya’ya geçmişler.

Turları bitince tekrar Türkiye’ye gelmelerini umut ediyorum…

Diamonds Inside (Elmaslar İçinde)
Açan: Francesco Pellanda, Mümin Karabaş, Giovanni Quirici
Tarih: 20-23 Mart 2004
Yeri: Süner Tepe’nin Güney yüzündedir. Akşam Pınarı kamp alanından Sıyırma vadisine doğru devam ederken solda görülen gri duvardır.
İp boyları ve dereceler:
1. ip boyu: (VII-) 55 metre (4 bolt)
2. ip boyu: yürüyüş
3. ip boyu: (VI+) 50 metre (5 bolt)
4. ip boyu: (VI+) 55 metre (2 bolt)
5. ip boyu: (VII-) 35 metre (5 bolt)
6. ip boyu: (IX) 30 metre (9 bolt)
7. ip boyu: (VIII-) 45 metre (9 bolt)
8. ip boyu: (VIII+) 40 metre (?10 bolt?)

Yazar: Mümin Karabaş

Editörün Notu:
* İsviçreli tırmanıcılar Giovanni Quirici ve Francesco Pellanda 2004 yılında İtalya’dan Hindistan’a kadar uzanan 12 aylık bir ekspedisyon planlamışlardı. Bu ekspedisyon boyunca, yol üzerindeki farklı ülkelerde tırmanışlar yapmayı, yeni rotalar açmayı ve Shipton Spire Doğu Yüzü’ndeki Woman and Chalk rotasını tırmanmayı planlıyorlardı. Ama Francesco’nun İran Busotun duvarında bacağını kırması nedeniyle bu seyahatlerini yarıda kesip geri dönmek zorunda kaldılar. İsviçreli tırmanıcıların bu ekspedisyonu ile ilgili ayrıntılı bilgiye kendi sayfaları olan www.spedizione2004.com adresinden ulaşabilirsiniz.
* Quirici ve Pellanda hakkında ayrıntılı bilgi için www.arium.ch ve www.francescopellanda.com.
* Eski web sayfamızdan güncellenerek aktarılan bu makale daha önce 2005 yılında sitemizde yayınlanmıştır. Fotoğrafları ile bu makaleye destek olan Giovanni Quirici ve Francesco Pellanda'ya teşekkür ederiz.

Ankara: Dagh Dash - Kızılay (312) 230 3310, Dost Kitabevi - Kızılay (312) 425 2464, K2 Outdoor - Kızılay (312) 425 5822, Bursa: Doğa Spor - Heykel (224) 223 6995, Patika Outdoor - Osmangazi (224) 221 1090, İstanbul: Adventure Republic - Kızıltoprak (216) 346 4164, Adrenalin - Karaköy (212) 293 1530, Adrenalin - Beşiktaş (212) 260 6002, Atlas Outdoor - Karaköy (212) 252 3282, Boulderhane - Taksim, Boulderistanbul - Kadıköy, K2 Outdoor - Kadıköy (216) 336 3635, Kanyon - Beşiktaş (212) 261 8961, Kutup Ayısı - Beyoğlu (212) 252 4349, Swat Outdoor - Kadıköy (216) 418 6670 İzmir: Dağ Evi - Alsancak (232) 465 0016, Küçük Duvar - Bayraklı (232) 344 4022, Trabzon: Bilginler Outdoor (462) 321 1633, Olgun Çağlar (541) 235 5550.
TAKOZ Teknik Tırmanış Dergisi UYARI: Bu web sitesinde anlatılan etkinlikler, oldukça ciddi yaralanma hatta ölüm riski taşımaktadır. Yeterli teknik ve mental seviyeye ulaşmadan kesinlikle böylesi etkinlikleri gerçekleştirmeyiniz. Bu tür riskleri üstlenmek, öncesinde yeterli fiziksel ve teknik birikimi ve deneyimi gerektirir. Bu web sitesinn in içeriği, benzer etkinliklerde oluşacak olası kazalar için herhangi bir sorumluluk kabul etmez. Yayınlanan yazıların sorumlulukları yazarlarına aittir. Site içeriği başka web sitesi, magazin, broşür ve benzeri yayınlarda kullanılamaz.