E-Posta: Şifre:
Elbrus Kış Tırmanışı
11.03.2015
Facebook Google+

Turizm işlerini bilen bilir; tüm kış yatacağınız için yaz boyu sıkı çalışmak gerekir. Bu yüzden kış tırmanış planları yapmak durumundaydım.

Güçlü (Özen) ile Olimpos ve Geyikbayırı’nda tırmanırken, bu kış bir şeyler yapalım dedik ve ancak Elbrus’a uydurabildik zamanlarımızı. Tabii ki kışın sert soğuğu da cazip kılmıştı. Biletlerimizi Pegasus’tan 2-13 Ocak için aldık. Birkaç gün sonra da İbrahim’e (Akçay) haber verdik. O da gelirim deyince olduk 3 kişi. Sonra İzmir’den Ertuğrul Tugay da ekibimize dahil oldu.

Daha önce oraya gitmemiş olsam da işin organizasyon kısmını ben yapıyordum. 2006 da Nepal’de tanıştığım Rus Oxana ve Nepalli eşi Chatur yıllardır beni Elbrus’a davet ederlerdi fakat bir türlü gidememiştim. Oxana ile Facebook’ta görüşüyorduk. Biletleri aldıktan sonra Mineralny Vody-Terskol transferi için yardım istedim. Gideceğimiz tarih, tam da Rusların yılbaşına gelen 14 günlük uzun tatiliymiş. Tesadüfe bakın ki onların da aynı tarihte Elbrus’a 4 kişilik Rus grubu varmış. Diğer rezervasyonlar ve transferler için de yardımcı oldular. Terskol aynı zamanda kayak tesislerine ve uzun pistlere sahip küçük bir köy ve yatak kapasitesi çok fazla değil. Bu yüzden rezervasyonu ancak Terskol’a 3 km mesafedeki bir otele yaptırabilmiştik.

3 Ocak 2015
İstanbul Sabiha Gökçen’de ekip ile buluştuk. Pegasus’un tarifeli seferi ile gece 2.30 gibi Mineralny Vody havaalanına vardık. Sorunsuz bir şekilde çantalarımızı alıp dışarı çıktık. Kapıda bizi Oxana ve ekibinden Igor karşıladı. 9 yıl sonra tekrar görüşüyorduk. Bu arada Oxana ve eşi Chatur Nepal’de ve Rusya’da yüksek dağ turları organize ediyor ve rehberlik yapıyorlar. Her ikisinin de Everest dahil 4 tane 8000’lik çıkışı var. 3 saatlik rahat bir yolculuktan sonra Terskol’de kalacağımız otele vardık. Gün içerisinde ufak tefek alışveriş dışında herhangi bir işimiz olmadığı için biraz fazla uyuduk. Günün kalan kısmı yiyecek eksiklerimizi gidermekle geçti. Bu arada tavsiye üzerine plastik ayakkabılarımızı tamamen örten tozluk da kiraladık. Sanırım dondurucu zirve gününde kısmen işe yaradığını söyleyebilirim.

Bundan sonraki tırmanış programımız diğer ekip ile aynı olacaktı. Bu her şeyi kolaylaştırmıştı. Transferler, gondol biletleri, yukarıdaki dağ evi rezervasyonu ve paletli kar aracı (snow truck) organizasyonunda başımız ağrımayacaktı.

Nihayet 2 gündür kapalı olan hava açıyor ve Elbrus'u görüyoruz.

Güçlü ve İbrahim ağır adımlarla, az da olsa ısıtan güneşin altında zirveye adımlıyor.

4 Ocak 2015
Tüm eşyalarımızı bir minibüse doldurarak 20 dakikalık bir yolculukla kayak tesislerinin başladığı Azau’ya vardık. Bu arada Oxana, Terskol’de, yol üstünde Elbrus Arama Kurtarma merkezine isimlerimizi verdi. Herhangi bir aksilik olması durumunda buradaki ekip harekete geçiyor ve dağdakilere yardım ediyor. Bunun karşılığında herhangi maddi bir talepleri de olmuyor. Eğer tırmanış öncesi isimlerinizi bırakmazsanız ve bir aksilik olup da ekip size yardıma gelirse ödeme yapmak zorunda kalıyormuşsunuz.

Azau’ya vardığımızda o kadar çok araç vardı ki minibüsümüz gondolun olduğu yere varamadığından bir dünya yükü taşımak zorunda kaldık. En az 6 gecelik plan yaptığımızdan yükümüz ağırdı. Azau’da 2 ayrı gondol sistemi var. Birisi daha modern ve hızlı, diğeri ise daha yavaş fakat daha büyük. O kadar çok eşyamız vardı ki ancak büyük olana binebilirdik. 10 dakikadan kısa bir sürede üst gondolda eşyalarımızı indirip diğer gondola geçtik. Oradan da 3500 metrede inerek snow truck denilen paletli kar aracı ile 3700 metredeki dağ evine vardık. Dağ evi, üst katı kafe alt katı ise 4 odadan oluşan bir yapıydı. Odalarda ranza şeklinde 8 yatak vardı. Diğer ekip ile odayı paylaşıyorduk. Başka şansımız da yoktu. Dağ evi doluydu. En azından odada ısıtıcı radyatör vardı.

Elbrus tırmanışlarında neredeyse herkes çadır kurmak yerine bu dağ evlerinde kalıyor ve zirve günü snow trucklar ile 4700 metredeki Pastukhov kayalıklarına kadar yükselip buradan itibaren yürüyerek zirve yapıyormuş. Bu yöntem, bize etik olarak tartışmalı gelse de ‘neden olmasın?’ dedik. Konforun kime ne zararı vardı?

3700 metreye vardığımızda hava harika idi. Tüm Kafkaslar’ı ve Elbrus’un zirvesini görüyorduk. Yemeklerimizi girişteki ocak üzerinde yapıyorduk. Buraya kadar taşıma problemimiz olmadığından 25 litre su almıştık. Arada kar da eritiyorduk. Gece başlayan kar yağışı ve fırtına 3 gün kesilmedi. Hiç yürüyüş yapmadan direkt olarak 3700 metreye çıkmak biraz baş ağrısına neden olmuştu. Tuvalet odaların dışında 100 metre ilerdeydi. Oraya ulaşmak bile başlı başına ekspedisyon olmuştu şiddetli rüzgar ve karda. İlk 2 gün hiçbir yere kımıldayamadık. Vaktimizi kitap okuyarak ve bol geyik yaparak geçirdik.

3. gün hava kısmen açıktı ve rüzgar dindi. Fakat çok fazla kar yağmıştı. Kımıldamanın ve biraz yükselmenin vakti gelmişti. 4400 metre civarına kadar çıkıp kapatan havada izlerimizi takip ederek dağ evine döndük. Yükselmek iyi gelmişti hepimize.

4. gün de hava yine kapalıydı ve kımıldamış olmak için 200 metre kadar yükselip döndük. Zaten ertesi sabah zirve planı vardı. Meteoroloji hava açık ama bir o kadar da soğuk diyordu!

Zirveye vardığımızda Ertuğrul yüzünü sıkı kapamıştı ama sonuç; donan maske ve bere.

Artık zirveden dönmüş ve kendimizi konforlu dağ evine atarken gün de batmaya başlamıştı. Arkada onlarca zirve ve Kafkaslar.

Zirve özçekimi

9 Ocak 2015 5. gün sabahı 03.00 da paletli kar aracı dağ evinin önünde bizi bekliyordu. Kramponlarımızı araca binmeden önce taktık ve üstü açık olan aracın arkasına dağ evinde kalan diğer dağcılarla birlikte toplam 14 kişi bindik. 30 dakika içerisinde 4700 metreye varmıştık. Berbat soğuk havada ve açıkta yolculuk yapmak pek de keyifliydi diyemem ama düz alanı bu şekilde geçmiş ve 4700 metrede Pastukhov kayalıklarına varmıştık. Chatur kendi ekibi ile önde yürümeye başladı. Biz de acele etmeden onları takip ediyorduk. Onların yavaş olması durumunda geçmeyi düşünüyorduk. Hava gerçekten de yıpratıcı şekilde soğuktu. Zirve için verilen rakam -52 °C idi. Yürüyüşe başladığımız anda muhtemelen -35-37 °C civarıydı. Benim ayaklar ve eller soğuğa karşı hassas olduğu için ayakkabımın tabanlarına ve eldivenlerimin içerisine paket ısıtıcılardan koydum. Sanırım koymasaydım zirve yolunda ya ayaklarımı dondururdum ya da dönmek zorunda kalırdım. Gerçi buna rağmen 3 saat sonra ayaklarım üşümeye başladı ve sık sık zemine vurmaya başladım ısıtmak için. Bir ara tuvalet için mola verdiğimizde üst üste giydiğim içlikler nedeni ile aletimi bulmak birkaç dakikamı aldı ve nerdeyse ellerimi donduruyordum.

Yürüyüşe başladıktan 1 saat sonra 2 Rus soğuktan dolayı dönmeye karar verdi. Bu arada Chatur ekibini ip birliğine soktu. Çünkü ekibinin dağ deneyimi pek iyi değildi. Aralarından birisi gözümüzün önünde kaydı, neyse ki anında tuttular. Aslında buzul beklediğimizin aksine çok sert ve cam gibi değildi, üzerinde sert kar ve belli belirsiz önceki izler de vardı.

Diğer ekip ipe girmekle meşgulken biz onları geçmeye karar verdik. Zaten hava da aydınlanacaktı ve izler de vardı. Bu kararla birlikte hızlandık. Hava aydınlanınca rota bariz şekilde görünür oldu. Hala uzun bir yolumuz vardı. 5300 metre civarı kısa bir mola verip bizi az da olsa ısıtan güneş altında sıcak bir şeyler içtik ve atıştırdık.

5300 m’den sonra eğim artıyordu. 5500 metrede 2 yerde sabit hat vardı. Elbrus’ta çok teknik bir zorluk olmadığı için hiçbirimiz emniyet kemeri almamış onun yerine belimize bağlayacak kadar perlon almıştık. Buraları, sabit hatlara sadece karabina geçirerek geçtik. Bu geçişten sonra az ilerde zirve göründü. Geriye düz bir alanda yürüyüş kalmıştı. Güçlü ve İbrahim biraz geriden geliyordu. Ertuğrul ve ben zirvede, önden birkaç foto çektik. Sonra tüm ekip hep beraber zirvede durduk. Yine klasik flama ile pozlar vs. Ben hariç herkesin getirdiği bir flaması vardı. Güçlü, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Ertuğrul İzmir Büyükşehir Belediyesi, İbrahim de Sudosk flaması açtı. Bizler foto işlerini bitirdikten hemen sonra Chatur ve Rus müşterisi Igor zirveye ulaştı. Ekibin kalan kısmı dönmüştü. Bizden önce de başka bir ekipten 3 kişi zirveye ulaşmıştı.

Ekip olarak ile dönüşe geçtik ve 4700 metreye kadar kopmadan geldik. Sabah snow truck ile ulaştığımız bu noktadan aşağısını da bu sefer yürüyecektik. Ekip üyeleri buradan sonra kendi hızları ile yürümeye başlasa da birbirimizi gözetliyorduk. 4500 metreden sonra artık kayak pistlerine varmıştık ve artık herkes kendi başına tempo tutturmuştu. Bu arada yanımızdan paletli kar araçları, kar motorları ve kayakçılar geçiyordu. 15.30 gibi ben ve Ertuğrul dağ evine vardık. Biraz sonra Güçlü ve yarım saat sonra da İbrahim geldi.

Tüm ekip tek parça halindeydi, en önemlisi de bir yerleri dondurmadan geri dönmüştük. Tabii ufak tefek burun yanığı ve parmak uçlarındaki uyuşuklukları saymazsak! Diğer ekipte zirve yapan Igor’un el parmakları kötü donmuştu ve su toplamıştı.

Artık bundan sonra sadece bir düzlük vardı önümüzde zirveye giden.

Ekip 3500 e çıkmak için Azau Gondol'da beklerken

10 Ocak 2015
Sabah çok da acele etmeden toparlanmaya başladık. Yine aynı yöntemle paletli kar aracı ile gondolun başladığı yere indik. Geceyi Terskol’de geçirecektik. Otele vardıktan sonra diğer Rus ekip ile akşam yemeği için Kabardey-Balkar Dağcılık Federasyonu Başkanı Abdul-Halim Olmezov’un sahibi olduğu restoranta gittik. Bol bol bira içtik ve yemek yedik. Günün sürprizi ise onun elinden aldığımız zirve sertifikası oldu. Diğer bir eğlence ise kafayı bulmuş bir müşterinin Güçlü ile votka içip Tarkan müziği ile kıvırması oldu.

11 Ocak 2015
Diğer ekip ile vedalaştıktan sonra yine bir minibüs ile Mineralny Vody’ye geçtik. Uçağı ertesi gün olduğu için Igor da bizimle kalacaktı. Şehir merkezindeki otel için rezervasyonu booking.com sitesinden yapmıştım. Fiyat iki kişi için 3000 ruble idi. Üzerimizde sadece dolar vardı ve resepsiyondaki kız doları %30 daha düşük değerden bozacağını söylüyordu. Neyse ki bu kısa süreli krizi Igor çözdü. Ertesi sabah bankalar açılınca para bozacaktım ya da bankamatikten çekecek otele ödeme yapacaktım. Öyle de yaptım.

12 Ocak 2015
Tüm günümüzü görülecek çok da şeye sahip olmayan şehirde geçirdik. Gece de yine Pegasus uçağı ile İstanbul’a döndük.

Buraya kadar yazdıklarım tırmanışın hikayesi gibi oldu sanırım. Sanırım bazılarınızın merak ettiği maliyetler, tırmanış öncesi prosedür, dikkat edilmesi gerekenlerdir.

Maliyetler:
* İstanbul-Mineralny Vody- İstanbul 390 TL.
* Mineralny Vody-Terskol-Mineralny Vody 10.000 Ruble (Minibüs)
* Otel Terskol 1500 Ruble (1 kişi)
* Terskol-Azau-Terskol araç 4000 Ruble
* Azau gondol-3700 m-Azau 600 Ruble (1 kişi)
* Dağ evi 3700 m gecelik 650 Ruble (1 kişi)
* Paletli kar aracı 3700 metreden 4700 metreye 2500 Ruble (kişi) yaz sezonu 5000 ruble imiş.
* Paletli kar aracı gondoldan 3700 metreye 2600 Ruble (4 kişi)
* Min. Vody otel 3000 Ruble (2 kişi)
* Kahvaltı 250-300 Ruble (1 kişi)
* Akşam yemeği 300-450 Ruble (1 kişi)
* Bira restoranda 70 Ruble
(1 dolar biz oradayken 60 Ruble idi)
Aslında konaklamaların yüksek olmasının sebebi Rusların tatiline denk gelmemiz. Bunun dışındaki zamanlarda fiyatların bunun yarısı olduğu söyleniyor.

Vize-İzin: Rusya, Türk vatandaşlarından vize istemiyor. Elbrus, Rusya içerisinde yer alan Kabardi- Balkar Özerk bölgesi olsa da herhangi özel bir izin ya da yerel acentadan yazı gerekmiyor. Terskol’de Arama-Kurtarma merkezine isimlerinizi ve tırmanış tarihini vermeniz gerekiyor. Aksi durumda olası bir kurtarmada ödeme yapmanız gerekebilir.

Ulaşım: Havayolu ile gidecekseniz Mineralny Vody ya da Nalçik’e uçmanız gerekli. Her iki şehirden de 3 saatlik karayolu yolculuğu var. Yerel otobüsler ile Terskol’e ulaşım imkanı da varmış. Ekip kalabalık ise 5000 ruble verip özel transfer ile ulaşım daha konforlu olacaktır.

Terskol-Azau 20 dakika araç ile. Buradan 2 ayrı gondol ile 3500 metreye ulaşıyorsunuz. Yazın bu noktadan 3800’e koltuklu teleferik çıkıyormuş. Kışın ise ya yürüyeceksiniz ya da snow truck kullanacaksınız.

Rota: Elbrus klasik rotasından batı ve doğu zirvelerine ulaşılıyor. Ana zirve batı zirvesidir. 5642 metre. 3800 metrede ve 3900 civarında barrel denilen 6-8 kişilik küçük dağ evleri var. Onlarda ısıtma sistemi yok. Mutfak niyetine sadece ufak 2 gözlü bir ocak var. Odalarda ranza sistemi var.

3800 metreye kadar gondol ile ulaşım kolaylığı nedeniyle daha yukarılara çıkma isteği akut dağ hastalığına yakalanma riskini arttıracaktır. Okuduğum birçok raporda ekipler hemen 4500 metrelere yürüyüp ertesi gün zirve planları yapmışlar. Sanırım birçok kişi de bu yüzden zorlanmıştır.

Rotada buzul üzerinde kramponla yürünmekte. Eğim fazla olmamakla birlikte sert buzda düşülmesi durumunda elinizde kazma olmadan durmanın imkanı yok gibi.

Hava durumu: Elbrus yaz şartlarında dahi çok soğuk olan ve ani hava değişimine sahip bir dağ. Bu yüzden dikkate alınacak sayıda ölümler yaşanmış. Günümüzde meteoroloji tahminleri son derece tutarlı olsa da yüksek ve soğuk bir dağ olduğunu unutmamak lazım.

Para kullanımı: Birçok yerde döviz ofisi ve banka var. Ruble ile değiştirmek gerekir. Dolar ve Euro kabul ediliyor. Hatta oteller ve restoranlar yabancı para kabul ediyor. Kur daha düşük hesaplanıyor. Bankamatiklerden ruble çekilebilir.

Yazar: Yıldırım Seçmen

Ankara: Dagh Dash - Kızılay (312) 230 3310, Dost Kitabevi - Kızılay (312) 425 2464, K2 Outdoor - Kızılay (312) 425 5822, Bursa: Doğa Spor - Heykel (224) 223 6995, Patika Outdoor - Osmangazi (224) 221 1090, İstanbul: Adventure Republic - Kızıltoprak (216) 346 4164, Adrenalin - Karaköy (212) 293 1530, Adrenalin - Beşiktaş (212) 260 6002, Atlas Outdoor - Karaköy (212) 252 3282, Boulderhane - Taksim, Boulderistanbul - Kadıköy, K2 Outdoor - Kadıköy (216) 336 3635, Kanyon - Beşiktaş (212) 261 8961, Kutup Ayısı - Beyoğlu (212) 252 4349, Swat Outdoor - Kadıköy (216) 418 6670 İzmir: Dağ Evi - Alsancak (232) 465 0016, Küçük Duvar - Bayraklı (232) 344 4022, Trabzon: Bilginler Outdoor (462) 321 1633, Olgun Çağlar (541) 235 5550.
TAKOZ Teknik Tırmanış Dergisi UYARI: Bu web sitesinde anlatılan etkinlikler, oldukça ciddi yaralanma hatta ölüm riski taşımaktadır. Yeterli teknik ve mental seviyeye ulaşmadan kesinlikle böylesi etkinlikleri gerçekleştirmeyiniz. Bu tür riskleri üstlenmek, öncesinde yeterli fiziksel ve teknik birikimi ve deneyimi gerektirir. Bu web sitesinn in içeriği, benzer etkinliklerde oluşacak olası kazalar için herhangi bir sorumluluk kabul etmez. Yayınlanan yazıların sorumlulukları yazarlarına aittir. Site içeriği başka web sitesi, magazin, broşür ve benzeri yayınlarda kullanılamaz.