E-Posta: Şifre:

Bozkaya Kuzeydoğu Kulvarı
Ekip: Mustafa Nalbant, Oral Uğur, Acarhan Bayrak
Tarih: 27 Nisan 2012

Rota genel olarak kolay bir kulvar. Batonlarla kulvarın kapandığı yere kadar gittik. Burada yatık gibi gözüken ancak girilince dikliği anlaşılan bir buz etabı vardı. Rota 30 metrelik buz tırmanışının ardından tekrar kar kulvarı olarak devam ediyor. Kulvardan sırta kadar devam ettik. Bu noktadan sonra kolay kaya tırmanışıyla aşağıdan en yüksek olarak gözüken sivriye çıktık. Bozkaya’nın asıl zirvesi ise daha arkada. Sağa kardan yan geçilerek Bozkaya’nın karlı alanlarına ulaşmak mümkün. Biz rotayı bitirdiğimize, devam etmenin çok gerekli olmadığına karar verdik. İniş oldukça uzun ve sıkıcı olacaktı. Bozkaya klasikten Kızıl Kule’nin altına kadar inip tekrar Sematepe Kuzeybatı Kar Kulvarı’nın altına çıkmayı hiçbirimiz istemedik. Aynı kulvardan inişi gerçekleştirdik. Dönüşte kulvarın sol yanına bir sikke bırakarak 60 metre iniş yaptık. Taş düşmelerine dikkat etmek gerekiyor. Ayrıca inişte buz parçaları da gelebiliyor.

Normalde taşımadığımız halde Acarhan’ın sayesinde iki tane buz vidamız vardı. Açkıçası onlar olmasa rotalara girmekte tereddüt ederdik.

Bozkaya'da buz etabı
Bozkaya Kuzeydoğu Kulvarı

Kocasarp Batı Yüzü
Ekip: Mustafa Nalbant, Oral Uğur
Tarih: 29 Nisan 2012

2005’den beri baktığım, altına birkaç kez gittiğimiz ancak giremediğimiz batı yüzünde aklımda iki tane hat vardı. Ancak bu hatlar ciddi kaya tırmanışı gerektiriyormuş. Dolayısıyla mevsim şartlarına göre daha kolay bir hat arayışına girdik. Bozkaya’dan baktığımızda farkettiğimiz bu hat, giriş ve sırta çıkış kısmında problem içeriyor gibiydi. İlk elli metre yatık, slab, su oluklarıyla dolu bir kaya etabından oluşuyor. Ne yazık ki kayanın üstünde var olan çok ince buz tabakası bu kısmı epey zorlu hale getirdi. Tam olarak elli metre süren bu etabın orta yerinde Oral’ın çıkartamadığı küçük bir bıçak sikke bırakmak zorunda kaldık.

Rota, bir kulvar olarak devam ediyor. Sırta çıkış kısmında yatık ve düz kaya etapları mevcut. Ancak incecik bir kar hattı burayı oldukça kolaylaştırdı. Sırta ulaştıktan sonra sırt üzerinde beş on metre tırmanarak küçük bir kuleye geldik. Buradan kuzey yüzüne doğru 20-30 metrelik bir tırmanışla batı kar tarlasına ulaşmış olduk. Bu geçiş kısmı oldukça kolay ancak kuzeye doğru baktığından dolayı dik. Yapılacak hatanın ciddi sonuçları olabileceğinden, bu küçük kısımda da ip kullandık. Çıktığımız noktadan zirveye 15 dakikada ulaştık. İniş rotası olarak Akkale Batı Yüzü’nü tercih ettik. Göze yorucu ve uzun gelse de çok kolay ve hızlı bir yürüyüşle Akkale zirveye; oradan da batı yüzünü kullanarak kampa ulaştık.

Kocasarp Batı Yüzü'nde sırta doğru son etaplar
Kocasarp Batı Yüzü

Akkale (Sematepe) Kuzey Yüzü
Ekip: Mustafa Nalbant
Tarih: 30 Nisan 2012

Çok uzun süredir aklımda olan bu yüzde iki tane hat belirledik. Bu hatlardan daha net olan merkezi kulvardan ziyade; daha çok buz içeren, dolayısıyla daha eğlenceli olabilecek olan sağdaki hatta girdik. Aslında kaçışları mümkün olabilen; tamamen buzdan oluşan elli metrelik ilk ip boyu var. Ancak yanımızda olan iki tane buz vidasının rahatlığıyla, eğlenceyi kaçırmamak için buzdan tırmandık. Tırmanış, yatık bir buz etabı olarak başladı. Ancak yukarıdaki buz etabıyla birleşen, dar bir baca içerisinde incecik bir şelale mevcuttu. Bacanın iki yanındaki kayalar da buzla kaplıydı. Su akan bu şelale etabında kaya ve buz arasından da şırıl şırıl suyun aktığı görülebiliyordu. Bu ip boyunun sonunda ıslanmayan yerim neredeyse kalmadı. Sol taraftaki kaya yüzünde emniyet imkanı vardı; ancak çatlakların içi buz doluydu. Bayağı zorlu birkaç hamle yaparak, negatif buz etabını geçtikten sonra nispeten rahat (oldukça yatık buz yüzeyi) bir noktaya ulaştım. İnce şelale etabında kırdığım sarkıtlar emniyetçiye ciddi sıkıntılar yaşattı. Ayrıca yukarıdan taş düşmeleri de oluyordu. Şelaleden sonra dikine buz etabını da geçtikten sonra kar kulvarına ulaştım. Yaklaşık elli metrelik bu ip boyunun istasyonundayken partnerlerim devam etmeme kararı aldılar. Ve rotaya girmediler. Ben rotayı bitirebileceğimi varsayarak, devam etme kararı aldım. Önümde yer alan buz etabını da geçtikten sonra, rota nispeten rahat bir kar alanına bağlandı. Kar kulvarının sonu büyük kaya yüzeyleriyle kapalı. Kocasarp’tan bakarak belirlemiş olduğum şekilde hafif sollu tırmanarak devam ettim. Merak ettiğim tek şey önümdeki ayrık gözüken kulenin bağlanıp bağlanmadığıydı. Bu kar kulvarının solunda kalan merkezi kar kulvarına geçmek iki yerde oldukça kolay. Buradan net ve kolay bir tırmanış hattı var. Ancak ben kendi hattım üzerinde, direk devam etmeyi seçtim. Kulenin arkasının da bağlandığını görünce rahat bir nefes alarak batı zirvesinin 5-10 metre altına ulaştım. Dik kar etapları ve çürük ancak kolay kısa kaya etapları mevcut. Taş düşmelerine dikkat etmek gerekiyor. Sabahın erken saatleri olmasına rağmen taşlar düşüyordu. Ayrıca kuzey yüzünün üst kısmında 4-5 tane çok büyük balkon var. Bunların kırılması halinde düşeceği tek yer merkezi kar kulvarı. Buna dikkat etmek gerekiyor. Ancak benim hattım üzerinde böyle bir tehlike mevcut değil. İlk elli metre hariç ip kullanmadım.

Aynı rotadan inerim diyerek, tek bir sikkeye sabitleyerek bıraktığım yarım ipimi (ilk ip boyu. Tabii ki kolay geldiği için batı yüzünden indim) almak için öğlen tekrar ilk ip boyuna girdim ve bu hattı temizledim. Yukarıdaki ikinci buz etabının az altında sol tarafta tek sikke bırakarak elli metrelik iniş yaptım. Bu etabın fotoğraflarını da ancak böyle çekebildim. Fotoğraf makinem partnerlerde kalmıştı ve yukarı etapların fotoğrafı ne yazık ki kötü cep telefonuyla çekilmiş fotoğraflar.

Bulunduğumuz günler içerisinde sıcaklık nedeniyle kulvarlardan sürekli kar akıntıları oldu. Ayrıca büyük buz etapları da kırılarak, gürültüyle düştü. Dikkatli olmakta yarar var.

Akkale (Sematepe) Kuzey Yüzü ilk ip boyu

Akkale (Sematepe) Kuzey Yüzü

Yazar: Mustafa Nalbant

Ankara: Dagh Dash - Kızılay (312) 230 3310, Dost Kitabevi - Kızılay (312) 425 2464, K2 Outdoor - Kızılay (312) 425 5822, Bursa: Doğa Spor - Heykel (224) 223 6995, Patika Outdoor - Osmangazi (224) 221 1090, İstanbul: Adventure Republic - Kızıltoprak (216) 346 4164, Adrenalin - Karaköy (212) 293 1530, Adrenalin - Beşiktaş (212) 260 6002, Atlas Outdoor - Karaköy (212) 252 3282, Boulderhane - Taksim, Boulderistanbul - Kadıköy, K2 Outdoor - Kadıköy (216) 336 3635, Kanyon - Beşiktaş (212) 261 8961, Kutup Ayısı - Beyoğlu (212) 252 4349, Swat Outdoor - Kadıköy (216) 418 6670 İzmir: Dağ Evi - Alsancak (232) 465 0016, Küçük Duvar - Bayraklı (232) 344 4022, Trabzon: Bilginler Outdoor (462) 321 1633, Olgun Çağlar (541) 235 5550.
TAKOZ Teknik Tırmanış Dergisi UYARI: Bu web sitesinde anlatılan etkinlikler, oldukça ciddi yaralanma hatta ölüm riski taşımaktadır. Yeterli teknik ve mental seviyeye ulaşmadan kesinlikle böylesi etkinlikleri gerçekleştirmeyiniz. Bu tür riskleri üstlenmek, öncesinde yeterli fiziksel ve teknik birikimi ve deneyimi gerektirir. Bu web sitesinn in içeriği, benzer etkinliklerde oluşacak olası kazalar için herhangi bir sorumluluk kabul etmez. Yayınlanan yazıların sorumlulukları yazarlarına aittir. Site içeriği başka web sitesi, magazin, broşür ve benzeri yayınlarda kullanılamaz.