E-Posta: Şifre:
Kaldı Doğu Sırtı İlk Kış Tırmanışı
07.04.2011
Facebook Google+

Dağcılığa ilk başladığım yılın Kasım ayında sevgili dostum Sami Özkan Dibek ile birlikte Kaldı Doğu Sırtına tertemiz bir pastırma yazı havasında birlikte çıkmıştık. Benim ilk teknik tırmanışım sayılabilecek bu faaliyet ilerleyen yıllarda Aladağlar'da yapılabilecek tırmanışları hayal etmek ve planlamak için müthiş bir yol gösterici ve eğitici olmuştu.

Bundan tam 10 sene sonra aynı rota bu sefer bir kış tırmanışı için cazip geliyordu. Bu sefer bir başka dostum, Ali Değer Özbakır ile birlikte, onun Hollanda'dan Noel tatiline gelmesini de fırsat bilerek üç günlük bir kaçamak tırmanışı planladık. 24 Aralık 2010 Cuma gecesi Araba ile yola çıkıp Cumartesi gününü yeni yağmış toz karda, Sıyırma vadisindeki Güzeller çanağına dönen moren sırtının hemen altındaki rüzgardan korunaklı çanağa kadar iz açarak harcadık. Planımız Kaldı doğu yüzünün dibindeki çanağa kadar yürümekti, fakat erken batan güneş ve bütün gece direksiyon sallamak yüzünden sabah kestirmesine Salim Abi'nin evinde harcadığımız zaman yüzünden ancak buraya kadar varabildik.

(Alper)

İlk ip boyu.

Sırtta tırmanış.

26 Aralık Pazar sabahı 4:20 gibi çadırımızı toplayıp yola çıktık. Yoğun bir iz açma uğraşından sonra saat 10:00 civarında Kaldı Doğu Geçidine vardık ve hemen tırmanışa başladık. Sırtın ilk bölümünde, bacanın dibine varana kadar ip açmadık. Bacanın altındaki sette 50-60 cm kar vardı. Bacada ise kalın cam buz vardı. Bu yüzden bacadan iyice sağ tarafta, kolayca gözüken çatlaklı yüzeyden ip açarak tırmanışa başladık. Eldivenle ve plastik ayakkabı ile tırmanırken, ikinci ip boyunu geçmekte epey zorlanarak günün sonuna kadar toplam 4 ip boyu tırmanabildik. Kaya zorluğu çok olmamakla birlikte, kaya üzerindeki parça parça cam buz ve toz kar bölgeleri bizi iyice yavaşlattı ve bu yüzden saat 17:00'de hava büyük bir hızla kararırken gafil avlandık. Bulabildiğim en yakın çatlaklı yüzeye elimde ne kadar uygun sikke varsa askıda istasyon için çaktım ve sonunda 3 sikkeden alınmış bir istasyonda 50 derece kadar eğimli bir yüzeyde asılı bivağımıza başladık.

Gece aşırı soğuk değildi, ben askıda dizlerimin üzerinde uyuyabildim ama Ali kemerinin verdiği rahatsızlık sebebiyle pek uyuyamadı. Sabah uyandık ve kahvaltı için kar eritmek üzere ocağımızı çıkardık. Bu sırada içine kar doldururken ocağın tencere kısmı aşağıya uçtu. Tırmanışın bu noktasından sonra yolumuza susuz devam edecektik. İp sürtünmesi yüzünden kısa kısa 4 ip boyu daha tırmandıktan sonra zirve sırtına ulaştık ve yaklaşık 12:00 gibi karlı Kuzeydoğu Sırtından zirveye vardık.

Toplamda 8 ip boyu ve yaklaşık 250m kadar ip açtık, genelde rota IV derece gibi ve en zor etaplar IV+ vardır.

Zirve sırtı.

Bivak yeri, Ali Değer Özbakır ve Alper Işın Duran.

Zirveden gecikeceğimizi mesajla (telefon yalnızca zirveden sorunsuz çekiyor, 10 metre aşağı inince ise hiçbir yönde çekmiyordu) aşağıdakilere haber verdik ve inişe başladık. Batı Klasik Rotasında dik ve yaklaşık 1 metre kalınlığında sert kardan top sahasına ve oradan da Alaca Sırtına krampon takarak indik. Tırmanışın yalnızca bu bölümünde krampon takma ihtiyacı duyduk.

Çok susuz ve uykusuz halimizle, yavaş yavaş inmeye devam ettik ve Akşam Pınarı Vadisindeyken yine hava karardı. Kışın getirdiği en büyük zorluk günlerin kısalığı galiba. Yavaş yavaş yolumuzu kaybetmemeye çalışarak indik ve saat 21:00 gibi Sarı Mehmetlerde bizi almaya gelen Salim Abinin yanına vardık. Daha sonra geceyi köyde geçirip salı sabaha karşı İstanbul’a yola çıktık.

Taşıdığımız malzemeler:
- Tek katlı festival çadırı(pollerini alüminium pollerle değiştirip hafiflettik ama yine de çok dayanıksız çıktı.)
- Askı ocak. 100g tüpün bir tanesi yetti, iki tane de fazladan tüpü boşa çıkarıp indirdik.
- Yemek ve 2 termos
- Alper'de +15 elyaf tulum ve kaz tüyü mont, Ali’de +4 elyaf tulum
- Bir takoz seti (12 adet)
- 3 Yaylı takoz
- 3 Bıçak sikke
- 2 Profil sikke
- 2 Yumuşak evrensel sikke
- Ali ve bende buz çekici, krampon, kask, kemer
- 5 Uzun ekspres
- 3 İstasyon perlonu
- Yardımcı ipler
- 6 kilitli karabina
- 2 x 50m x 8mm ip.

Rota Tunç Fındık'ın Aladağlarda 50 Rota kitabındaki 4. Bu rotanın ilk kış tırmanışı olduğunu düşünüyoruz.

Sevgilerimizle

Rotanın karşıdan görünümü.

Rotanın Güzeller tarafından görünümü.

Yazar: Alper Işın Duran
Ali Değer Özbakır

Ankara: Dagh Dash - Kızılay (312) 230 3310, Dost Kitabevi - Kızılay (312) 425 2464, K2 Outdoor - Kızılay (312) 425 5822, Bursa: Doğa Spor - Heykel (224) 223 6995, Patika Outdoor - Osmangazi (224) 221 1090, İstanbul: Adventure Republic - Kızıltoprak (216) 346 4164, Adrenalin - Karaköy (212) 293 1530, Adrenalin - Beşiktaş (212) 260 6002, Atlas Outdoor - Karaköy (212) 252 3282, Boulderhane - Taksim, Boulderistanbul - Kadıköy, K2 Outdoor - Kadıköy (216) 336 3635, Kanyon - Beşiktaş (212) 261 8961, Kutup Ayısı - Beyoğlu (212) 252 4349, Swat Outdoor - Kadıköy (216) 418 6670 İzmir: Dağ Evi - Alsancak (232) 465 0016, Küçük Duvar - Bayraklı (232) 344 4022, Trabzon: Bilginler Outdoor (462) 321 1633, Olgun Çağlar (541) 235 5550.
TAKOZ Teknik Tırmanış Dergisi UYARI: Bu web sitesinde anlatılan etkinlikler, oldukça ciddi yaralanma hatta ölüm riski taşımaktadır. Yeterli teknik ve mental seviyeye ulaşmadan kesinlikle böylesi etkinlikleri gerçekleştirmeyiniz. Bu tür riskleri üstlenmek, öncesinde yeterli fiziksel ve teknik birikimi ve deneyimi gerektirir. Bu web sitesinn in içeriği, benzer etkinliklerde oluşacak olası kazalar için herhangi bir sorumluluk kabul etmez. Yayınlanan yazıların sorumlulukları yazarlarına aittir. Site içeriği başka web sitesi, magazin, broşür ve benzeri yayınlarda kullanılamaz.